It’s alive!! Or not….

Första provturen utanför garagegården gick till macken för att fylla bensin. Det gick bra och var lovande inför längre provtur. Jag lastade in verktyg och reservdelar och gasade iväg. Tjoho! Nu var vi nästan på väg mot Frankrike!
Efter ha åkt byn runt några gånger var det dags att styra ut på landsvägen. Ettan, tvåan, trean, fyran! Vrom, bröl! Smajl! Men det var en viss tvekan och bilen ville inte varva ur riktigt. Och det gick inte fortare än 120 km/h. En rallybil måste ju gå fortare än 120 km/h!! Och inte tveka när man gasar.
Tillbaka till garaget och kolla igenom. Luftfilter. Bränsleblandning. Tändning. Tändstift. Kollade till slut kompressionen och där hittade jag på något. Dåligt komp på mittcylindrarna, tvåan och trean. Hmmm, blåst topplockspackning!
Fram med verktyg. Tappa ur kylvatten och börja skruva. Fick av ventilkåpan. Av med förgasare och insug. Lossa alla slangar. Lossa grenrör. Lossa vipparmsbrygga. Lossa topplocksbultar. Ut med stötstänger. Lyfter av toppen, den ser bra, så även ventilsäten på cyl2 och 3. Men se där, topplockspackningen trasig mellan 2 och 3. Felet hittat!

DSC_0237

Bara att göra rent och lägga på ny packning. Men när jag skrapar blocket rent från gammal sot så hugger det till!
Spricka i blocket mellan cylinder 2 och 3! Godnatt, där slutade äventyret innan det börjat.

_20171015_162648

Jag lade ner verktygen, tvättade av mig, släckte ljuset, låste och åkte hem.
Så här ett dygn senare pågår försöken att lokalisera en bil att låna. Tiden är alltför knapp för att hitta motor och byta i RallyCoopern. Jag återkommer med uppdateringar….